In mijn rol als designer bij tegenlicht overzie ik alle visuele uitingen van het programma online. Na een restyling van een jaar ontstond de wens om de vormgeving voor televisie gelijk te trekken met de online aanwezigheid van Tegenlicht. Omdat ik als animator en motion designer ook betrokken ben bij visualisaties in uitzendingen heb ik een ingetogen vormgeving voor titels en namen bedacht, allemaal gebaseerd op het idee van de lichtgolf. De golf is het speelse element dat de verschillende video’s en grafische elementen met elkaar verbindt, en dat ook veel terugkomt op de site en social media van het programma.
Bij de restyling hoorde ook een opfrissing van het logo. Omdat Thonic voor de VPRO een nieuwe outline letter heeft ontwikkeld, wilde ik daar graag gebruik van maken. In het motion design is meer de nadruk komen te liggen op het woord licht in plaats van op het woord tegen. Omdat Tegenlicht weliswaar tegendraads is, maar niet overal tegen.
Het logo is nu zwart of wit, om zoveel mogelijk ruimte voor illustratie en ontwerp te laten. De social iconen maakte ik passend door ze ook als waves vorm te geven.