Corona Crash

Hoe maak je een documentaire in lockdown?

Op vrijdag 20 maart verzamelde een klein deel van de Tegenlicht-redactie zich in het bijna geheel verlaten VPRO-gebouw in Hilversum. We schreven een select gezelschap van financiële insiders van over de hele wereld aan.

Hoe de beurzen zich op deze 20 maart zouden gedragen, wisten we uiteraard niet. We wisten wel dat de financiële markten de weken ervoor ongekend hectisch waren geweest.

Het was misschien wel de meest hectische periode sinds de financiële crisis van 2008.

Hoe gingen we deze specialisten van over de hele wereld op een interessante manier in beeld brengen zonder hen in den lijve te ontmoeten?

Ik ontwikkelde een concept gebaseerd op de interface van een skype gesprek. De ‘locatie’ waar alles zich afspeelde is de computer zelf geworden. Een desktop met een wereldkaart was steeds het startpunt van elk gesprek. De locatie van de spreker werd erop aangegeven en het werkte als achtergrond voor de animaties die ik maakte om de verhalen kracht bij te zetten. Door kleurgebruik en het in lagen gebruiken van video en grafische elementen heb ik een sfeer vol onrust en duisternis neergezet.

 

 

 

Als designer bij Tegenlicht online heb ik de vormgeving van de uitzending volledig door kunnen zetten in de online omgeving.

Bekijk de uitzending